Viraal met walvissen, het hele verhaal

Begin augustus hebben wij een filmpje geschoten met de drone, die werkelijk waar over de hele wereld te zien was. Het betrof een filmpje van walvissen, een moeder en haar kalfje. De twee giganten waren vrij dicht bij het strand in Manly Beach. En laat dat nou net het strand zijn waar wij, pak hem even goed beet, zo’n 20 meter vandaan wonen. Er lagen talloze surfers in de buurt van de walvissen, waarna moeder walvis het even zat was en een paar surfer een flinke beuk met haar staart gaf. Wij waren vervolgens de gelukkige eigenaren van de beelden en kwamen twee weken lang in een roes terecht. Lees hier het verhaal over wat er gebeurd als je filmpje viral gaat.

Surf Art promoten

Zondagochtend 2 augustus liepen wij nietsvermoedend richting het strand, aangezien Lianne haar tekeningen zou gaan promoten bij een lokale surfcompetitie in Manly. We hebben hier urenlang naar de surf gekeken en vooral heel veel contacten en informatie opgedaan. We willen de art van Lianne toch enigszins aan de man brengen en daarvoor moeten we de ballen hebben op mensen af te stappen en erover te vertellen. Dit was eigenlijk de eerste keer dat we dit deden, wat overigens erg goed beviel. Even uit die comfort-zone zeggen ze dan!

‘Er zit een walvis bij Manly Beach’

Tegen de middag zouden we eigenlijk met onze vriend Chris naar de rotsen bij North Head rijden en daar de sunset gaan kijken met een koud biertje. Voor we dit gingen doen wilden we alleen eerst even heel snel naar de wc, aangezien Lianne enorm moest plassen en Thom zijn kringspier op klappen stond. En zoals ook in ons huishouden vrouwen voor gaan, moest Thom in de kamer even wachten, met twee flink samengeknepen billen. Precies op dat moment belde onze vriend Chris weer, zoals hij zo’n zes peer dag doet, om te melden dat er een walvis bij de kust zat. Thom, een walvissen liefhebber pur sang, hoefde plotseling niet meer te tuffen. Hij greep de drone en schreeuwde naar Lianne dat er een walvis om de hoek zat. Lianne kon nog net haar broek optrekken en schreeuwde terug naar Thom dat hij wel moest wachten.

Binnen de halve minuut stonden we samen, met honderden anderen, op de boulevard te kijken naar het schouwspel. Volgens Thom was er echter geen walvis te bekennen, maar aangezien hij de ogen heeft van een prairievogel met een lui oog kon dit niet serieus worden genomen. Thom keek veel en veel te ver volgens Lianne. En dat klopte, want de walvissen zaten echt maar een meter of 100 van de kust. Voor de duidelijkheid, dit is de zelfbenoemde walvissenkenner Thom niet aan te rekenen, aangezien dit vrij apart gedrag is voor de beesten. Ze zijn wel eens nieuwsgierig, maar zo dicht bij de kust??

De drone werd opgelaten en als snel zagen we op de camerabeelden dat er ook nog een kleintje bij was. We wisten binnen een paar tellen dat dit filmpje geweldig zou moeten zijn. De drone heeft zo’n half uur boven het schouwspel gehangen toen we elkaar aankeken wisten we dat dit nou typisch zo’n ‘viral video’ zou zijn. We renden als een malle naar huis om de beelden op de iPad eens goed te bekijken, toen we er achter kwamen dat moeder walvis de surfers ook nog eens een klap gaf met haar staart. En dat kwam waarschijnlijk door een zwemmer die veel te dichtbij kwam en het kleine kalfje aan wilde raken. De lul!

Alle video’s verwijderen van Instagram

Wij besloten onze beelden die middag direct op onze Instagram pagina te gooien, wat een aardig succes bleek te zijn. Binnen de kortste keren was het filmpje 300 keer doorgestuurd en regen de likes zich aaneen. Wij besloten er maar een biertje op te gaan drinken met onze maatjes en hadden verder nog niet echt iets door. Misschien is het de Nederlandse nuchterheid of naïviteit, maar heel erg achteraf gezien hadden we het wellicht anders aan kunnen pakken.

Toen we rond etenstijd naar huis liepen kregen we opeens een bericht van iemand van 7NEWS Australia met de vraag of we de beelden direct wilden verwijderen van onze sociale media. En of we ook even tegen een x aantal pagina’s wilden zeggen dat ze het er ook af moesten halen. In ruil daarvoor zouden we dan een dag later een groot interview krijgen en een bedrag van 200 dollar. En aangezien dat ons wel vet leek, besloten we iedereen maar in te lichten en alles te laten verwijderen. 7NEWS is namelijk de grootste en meest bekeken nieuwszender van Australië. Daar wilden best even tijd voor vrij maken.

De reportage

En zo stond de volgende dag om 8.30 de bekende Australische verslaggever Samantha Brett voor de deur. We hebben haar eerst even volgepropt met wat stroopwafels, waarna ons interview begon op het strand van Manly. We moesten vertellen wat er allemaal gebeurd was en daarna heel ongemakkelijk even hand in hand langs het strand lopen. Al met al een hele belevenis. Die dag moest Thom net naar het zuiden vertrekken om te gaan werken. Dat was best zuur, want zeker als je zoiets als dit meemaakt wil je dit natuurlijk saampjes beleven. Dat zat er dus helaas in.

En zo vertrok Thom in alle haast voor zijn treinreis naar Kiama om zich daar bij zijn bouwmaten te melden. Je begrijpt natuurlijk dat het stresslevel door het dak ging, aangezien we dit zo goed mogelijk aan wilden pakken. Het was echter een belevenis, waar we beiden nog nooit mee te maken hadden gehad. Gedurende de dag had Lianne contact met een oude vriend. En laat deze oude maat nou net werkzaam bij RTL in Nederland. Deze beste meneer was al snel van plan iets te doen met de beelden, waarna we dezelfde dag nog contact hebben gehad met de NOS, de Telegraaf, het AD en NU.nl. Voor ons was dit natuurlijk best wel heel erg gunstig. In het begin hebben we eigenlijk amper over geld nagedacht, maar puur aan het feit dat onze naam overal in beeld zou komen. Wanneer je besluit samen een Instagram pagina te starten, helpt deze aandacht natuurlijk wel mee.

Op het nieuws in Australië

Diezelfde avond waren we met onze bolle koppies op het nieuws in Australië. Het is vrij gek om jezelf zo te zien en je vraagt je af waarom we eerst niet even in de make-up werden gezet. We hebben toch beiden wel het idee dat we er iets beter uitzien dan wat de beste cameraman had vastgelegd. Dat leken net twee door een tractor overreden, wazige eenden. Die nacht kreeg onze Instagram pagina plus whatsapp een enorme klapper te verwerken. De volgers bleven binnen komen en mensen bleven maar berichten dat ze ons in Nederland op het nieuws hadden gezien. Zeker onze ouders vond het super leuk om de kids vanuit Australië op het nieuws te zien. We kregen er zelf op dat moment weinig van mee en probeerden uiteraard zoveel mogelijk gebruik te maken van de aandacht die het filmpje kreeg. En dat allemaal dankzij twee walvissen.

De grootste persbureaus van de wereld

De volgende dag moest er echter gewoon gewerkt worden en werd Lianne al herkend als het meisje van dat walvissenfilmpje. Ook kon Lianne vanaf achter de toonbank zien dat mensen het filmpje aan elkaar lieten zien. Dit zijn best surrealistische gebeurtenissen voor twee vrij nuchtere mensen. De werkdag op de bouw bestond vooral aan het checken van de telefoon van Thom. Nadat de video was gezien op de nieuwszender in Australië en Nederland was het tijd voor de andere delen van de wereld om wakker te worden. Al vrij snel kregen we een bericht van Reuters en AP, twee van de grootste persbureaus van de wereld. Je zal bijvoorbeeld allemaal wel eens de naam ‘Reuters’ op het nieuws hebben zien staan als aanduiding van een bron. Deze bedrijven willen jouw beelden hebben, om ze vervolgens door te spelen naar nieuwszenders en kranten over de hele wereld.

Zeker toen we de naam van Reuters zagen staan begon er beneden van alles te jukken. Dit was toch een heel bekende naam. AP is blijkbaar in Amerika net zo’n groot bedrijf. Zij wilden ook alles hebben, waarna we eerst een kleine vergoeding voorstelden. Uiteindelijk betaalden zij zo’n 300 AUD. Reuters deed niet aan vergoedingen, waarna wij de beelden maar snel doorspeelden. Het schijnt dus zo te zijn dat, wanneer jij de beelden hebt geschoten, iedereen op de hele wereld toestemming aan jou moet vragen om deze beelden te delen. Het grappige bij deze bedrijven is dat ze allemaal komen met aanbiedingen voor een ‘exclusive agreement’. Dit is een overeenkomst, waarbij het desbetreffende bedrijf eigenaar wordt van de beelden. Hier staat dan een betaling tegenover, maar je mag de beelden aan niemand anders geven.

Wij hadden hier natuurlijk de tarrels verstand van, waarna we contact hebben gezocht met verscheidene mensen binnen de Nederlandse media wereld. Hier kregen we van mensen van de NOS en BNN al gauw de tip om een non-exclusive agreement aan te gaan. Zo zouden wij in ieder geval eigenaar van de beelden blijven. En op dat moment vonden we de aandacht vooral veel leuker dan het potentiële geld wat je ervoor zou kunnen krijgen.

Viral op CNN

Via de bovengenoemde persbureaus is ons filmpje overal op de wereld terecht gekomen. De dag dat we het filmpje hadden gemaakt, maakten wij en onze maatjes hier al grapjes over CNN. Dat zou toch wel het grootste doel zijn, met je gezicht en filmpje op de grootste en bekendste nieuwzender van de wereld. Die nacht heeft Thom geen oog dicht gedaan. Met een constant trillende telefoon naast zijn bekkie, kreeg hij ’s nachts om een uur of 1 opeens een bericht van dhr. Kruger uit Amerika. Hij was een journalist van CNN en complimenteerde Thom eerst met zijn toffe Santa Cruz pet. Daar hadden we verder niks aan toe te voegen.

Vervolgens nam hij een interview af, vroeg om een leuke foto en zei dat hij er wel een leuk artikel van zou gaan maken. En de volgende dag stonden we daar dus: op de voorpagina van CNN. Achteraf bleek dat ons filmpje week lang op de voorpagina heeft gestaan bij de best bekeken video’s. Verder kregen we in totaal misschien wel vijftig berichten van mensen die zich voorstelden en vervolgens vertelden voor welke nieuwszender zij werkten. Zij wilden een interview houden of gewoon toestemming om de video te plaatsen op hun medium.

Op talloze andere nieuwssites was het filmpje en bericht te vinden. In Brazilie, Pakistan, Maleisie, Rusland, Noorwegen, Griekenland, Italie, Frankrijk, Spanje en heel veel andere landen was ons filmpje in de media geweest. Wat wij persoonlijk heel vet vonden, en waarom weten we niet, dat het filmpje in Amerika in bijna elke staat wel op de staatstelevisie en nieuwszenders is geweest. Zo waren te zien op Kentucky News, San Diego News en bijvoorbeeld Utah TV. En bij elk bericht stond de naam van onze Instagram rechtsboven in of kwamen onze hoofden in beeld. En ook dat weer allemaal door die magische walvissen.

Storyful, SWNS, Newsflare

Er zijn bedrijven op de wereld die de hele dag het internet afstruinen om viral video’s te zoeken. Vervolgens vragen zij aan de eigenaren of ze de beelden op hun platform willen plaatsen, waarna tv-programma’s, kranten of wat dan ook de beelden van hen over kunnen nemen tegen betaling. Na een dag of 7 kwamen deze bedrijven dan ook bij ons uit. Op dat moment werd ons verteld dat dit wel eens goed geld zou kunnen opleveren. Zelf waren we een beetje sceptisch, aangezien wij het idee hadden dat de beelden al over de hele wereld waren gegaan. We hebben wel met alle bedrijven een non-exclusive agreement afgesloten en bleven dus hoe dan ook eigenaar van de beelden. En achteraf hadden we gelijk, niemand heeft iets via deze bedrijven gekocht.

Wat een ervaring!

Deze roes heeft uiteindelijk zo’n twee weken geduurd. Want ja, een roes was het. Amper slaap, constant aan de telefoon en informatie winnen over wat nou het beste is om te doen. Als je ergens amper verstand van hebt en er is sprake van het ondertekenen van contracten, wil je hier niet mee de fout in gaan. We hebben ontzettend veel geleerd en het heeft ons op onze Instagram de nodige aandacht opgeleverd. We hadden er veel en veel meer geld uit kunnen halen. Toch is dat iets wat wellicht handig is voor een eventuele volgende keer, maar zeker niet dwars heeft gezeten. We waren eigenlijk wel oprecht blij dat het na die twee weken wat rustiger werd. Het is echt een aanslag op je ritme en slaap, aangezien zeker de journalisten in Amerika nogal in een andere tijdzone zitten.

Het is een ervaring om nooit te vergeten en godzijdank kunnen we in Australië nog gewoon normaal over straat 😉.

Mocht je ooit zoiets meemaken of het idee hebben dat je ‘goud’ in handen hebt, laat het weten. Wellicht kunnen wij jou van een x aantal tips voorzien!

Zie hier nog eenmaal de beelden:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: